tisdag 13 oktober 2009

Nonchalans och influensa

Hej gott folk!

Idag har jag varit lite lätt upprörd. Det har diskuterats vaccination av den nya influensan.
Jag är av den åsikten att man skall vacccinera sig. Av vilken anledning skall jag inte göra det?
Folk säger:
1, Man vet ju inte hur säker den är, man kanske får biverkningar.
- då säger jag, jag tror knappast att svenska staten skulle våga ta in och vaccinera 9 miljoner människor om det skulle göra stor skada eller större skada än vad influensan i sig gör.
2, Jag har aldrig varit sjuk i influensa och kommer inte att bli det nu heller.
- Nähä okej men dina medmänniskor då? Din kanske hjärt och kärlsjuke farfar? eller din astmatiske brorsa? När det handlar om en influensa som man vet kan kräva ett liv och man får den gratis är det då värt att vara tjurig och tycka sig vara mallig?
3, Jag är rädd för sprutor och nålar
-TÖNT! Det är nog en fis i rymden i jämförelse med influensan och ev intensivvård av dess sviter.

Dessutom diskuterade jag detta med småbarnsföräldrar. Jag kan som inte förstå, jag som mamma gör ju allt i min makt för att mitt barn inte skall bli sjukt och får jag då rådet att ta vaccin för att skydda henne gör jag ju naturligtvis det! Skulle aldrig förlåta mig själv eller Mats om vi inte vaccinerade oss, fick influensan och smittade henne.

Det finns ju trots allt en anledning till att man massvaccinerar befolkningen, jag tror ju knappast att den svenska staten i dessa tider med lågkonjunktur satsar flera miljoner kronor för skojs skull. Naturligtvis har det väl en ekonomisk fördel också om alla vaccinerar sig för att det skulle väl kosta minst lika mycket med alla sjukskrivningar. Och även om medierna troligtvis har förstorat upp det hela och alla inte går och dör till följd av influensan eller blir jätte sjuka så vill man inte ha en epidemi där var och varannan människa är sjuk.

Som sagt även om man själv inte är i en riskgrupp så är det så många människor i vår närhet som är det, och vill man riskera att smitta ner någon med en bakomliggande sjukdom som kan dö för att man är tjurig, mallig eller rädd? Vill DU verkligen vara så egoistisk och nonchalant?
Nej tänkte väl det! Gå och gör en god sak för världen, VACCINERA DIG!

3 kommentarer:

  1. Har hört så många kommentarer om vaccineringen, å jag kan säga att det är många som bara tänker på sej själva.
    Du har så kloka åsikter om detta, självklart ska vi tänka på alla omkring oss som vi kan smitta.
    Jag kommer definitivt att ta vaccin bara jag får möjligheten.
    Mona

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hade tänkte att inte vaccinera mig, men när jag läste det du skrev så har jag ändrat mig :)

    kramar

    SvaraRadera
  3. du har helt rätt! jag tänker likadant=)

    SvaraRadera