tisdag 4 maj 2010

Dummaste på länge.

För någon vecka sedan kunde man läsa en artikel i Västerbottens kuriren skriven av personal från Barnhälsovården, sjuksköterskor, läkare och en och annan professor. De skrev om att barn blir allt fetare och fetare, barnlekarna blir allt färre medans tvspelsökningen går i raketfart, detta kan jag absolut hålla med om, men nu till det upprörande. Dom skriver på fullaste allvar att barn med högutbildade föräldrar får mera frukt och grönt hemma.

Man hinner inte ens komma innanför dörren hemma hos min farmor och farfar innan fruktskålen står framme och till middag finns flera olika typer av grönsaker allt från ärtor, kokade morötter till vanlig "grönsallad", när jag bodde hemma fick man inte lämna matbordet innan man tagit en portion med grönt och vad jag kan minns så har jag aldrig heller ätit en måltid hos mormor, moster eller faster där man inte fått en sallad till trots att ingen av dessa har en högskoleutbildning.
Ska vi se till vårat hem då, trots att Ebbas pappa har en högskoleutbildning får man truga i honom frukt och grönt och min konsumtion av frukt och grönt måste jag medge att den är hög men jag tror knappast att den beror på min universitetsutbildning snarare min egen uppväxt. Så självklart kommer vi att försöka föra detta vidare till Ebba men det hade jag troligtvis gjort även om jag varit snabbköpskassörska. Detta är nog det dummaste jag hört på mycket länge.
Vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Ungefär som att man är dum i huvudet och inte har något allmänt vett om man inte är högutbildad.

    SvaraRadera
  2. Hmm, stämmer väl inte på mig då, med tanke på att min dotter proppade i sig både glass, kex och saltapinnar till mellanmål idag:O Kul att ni var här! Kram

    SvaraRadera