onsdag 31 mars 2010

En olycka kommer sällan ensam..


Vaknar av världens jäkla duns i morse, och tro det eller ej det var Ebba. Ebba som föll ner från våran säng... Gaaaaaaaaaaaaaah, iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeee, PANIK.
Inom en sekund var jag uppe och plockade upp henne. Min puls var lätt uppe i 190 och hon skrek som en stucken gris mitt stackars lilla hjärta.
Gick ut och satte mig i soffan och inspekterade henne från topp till tå, hon skriker och skriker. Ger henne tvdosan som i "vanliga" fall är en förbjuden leksak, och vet ni vad, hon vart tyst och börjar gnäga på den. åååååååååååååå skönt, då kan det ju inte vara så farligt. Inspektionen visar inga skador förutom en liten röd panna. Jag låter henne leka och gnäga på tvdosan lite till...

Sen kommer vi till incident nr 2. Jag, Ebba och min kusin Maria med hennes 2 pojkar var ute i äventyrslekparken här på Tomtebo och på väg hem igen, som bekant har vi mängder med snö och HÖGA plogvallar. När jag skall styra Ebba nerför en liten( läs hög) plogkant, trillar jag och vagnen tippar, ur faller Ebba rakt ner i snödriva med huvudet före. ååååå panik igen, som tur var det fallet inte alls särskilt långt och Maria är snabbt där för att plocka upp henne, hon ser mest förvånad ut och lite blöt i ansiktet av snön (TUR att det inte var hård skare). Det enda spår vi lämnar är hennes ansiktstryck med avtryck från tutten. Såg så roligt ut att vi kunde inte annat än skratta.
Ja det är sånt som händer och som min kloka mor sa så kommer det inte vara varken den första eller sista gången innan hon har lärt sig att gå!

Men det gör ont i mammahjärtat när ens lilla bäbis slår sig eller gör sig illa. Jag är bara glad att dagens olyckor inte gav några skador! Och som plåster på såren har hon fått leka med tvdosan hela kvällen. Snacka om nöjd tjej!

Världens bästa tjej!

Nydala sjön
Mitt lillakusin barn Robin som busar i snön!

2 kommentarer:

  1. Hihihi men lill Ebba då!
    Viggan han har dunsat i golvet på tok för många gånger, och fler lär det bli ni när han håller på att lära sig gå.

    Man kan inte skydda dem mot alla faror trots att man gärna vill..tråkigt men sant :( Huvudsaken man kan trösta och ge trygghet.

    Pussa ebba på röd-pannan från Viggan :)

    SvaraRadera