måndag 29 november 2010

Välkommen du nya vecka!

Ny vecka igen och den här veckan startade med att alla var på sina dagliga aktiviteter såsom jobb och förskola :) Jag hoppas innerligt att vi får fortsätta med det hela veckan!

Lördagens tur till H&H resulterade faktiskt i lite shopping jag köpte en mysig plysch tunika med dragkedja och en tjusig topp som jag hade på mig på festen i lördags som by the way var hur trevligt som helst! Massa god mat, trevliga tjejer och en kanon utgång :) Dock vart det sent och jag var riktigt seg igår. Men efter nästan en hel dags vila åkte jag och Ebba på lite julskyltning tillsammans med moster Rebecca och Sofia & Amanda! Vi drack glögg, rusade i butiker och avslutade med en middag på Subway!

Inga bilder tagna på hela helgen! Fy skämmes Soffepropp.

NU ska jag agera massör till en kompis med ond rygg!

Hej svejs och håll tummarna för en vecka med jobb och förskola!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade din blogg då min lille (8 v) har de hittat samma fel på också, eller samma defekt på hjärtat som er Ebba.
    Hur har det gått för er? Vet ni om detta kan växa ihop av sig själv? Jag hoppas på det och ska å återbesök snart, vet inte så mycket om det egentligen...
    tacksam för svar...

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!
    Va roligt att du hittat hit (kanske inte den roligaste anledningen) För oss har det inte hänt något nytt sedan vi var på senaste kontrollen. Det vi bestämde var en ny kontroll efter 1 år.
    Det besked vi fick var att är det en förmaksseptumdefekt brukar det vanligtvis inte täppas igen helt och hållet(det ska ske under fostertiden). Sen accepterar man lite små läckage (iof beroende på vart i hjärtat det är) men då man såg att Ebbas högra kammare redan såg belastat ut måste man nog mest troligt gå in och "täppa till hålet" detta är idag ett ingrepp som oftast inte kräver öppen hjärtkirurgi utan man går in med tunna "sugrör" i ljumsken där man för in en kateter med ett nät som man när man sedan är på plats i hjärtat fäller upp. Vi ska faktiskt på mitt jobb imorgon genomlysa en liten tjej som har ett sådant nät i sitt lilla hjärta för att se så det inte läcker. Det är relativt vanligt och ger oftast inga problem förrän i vuxen ålder. Och fram till 3 årsålder är det inget som märks på barnene. Det som händer är att höger sidan av hjärtat får pumpa mer och hårdare än vänster och det blod som kommer från vänster sida kommer med ett högre tryck och det gör så att den högra sidan blir hårt belastad och efter många år med detta "extrajobb" får man en förtjockning av högerkammare (hjärtat är ju en muskel och blir större vid hårt arbete) vilket leder till hjärtsvikt. Men med dagens diagnostik och metoder upptäcks dessa läckage oftast itid och man hinner reparera innan svikten hinner utvecklas. Hoppas att du blev lite klokare och lugnare! Du får gärna maila mig om du känner att du har fler frågor lundgren_sofia@hotmail.com.
    Har man undersökt med ultraljud eller bara hört med ett stetoskop? Vart bort ni? Har ni tillgång till barnhjärtsjukvård på ert sjukhus?
    Lycka till!!!

    SvaraRadera